Pobierz Program studiów podyplomowych
Ogólna charakterystyka studiów podyplomowych
| Wydział prowadzący studia podyplomowe: | WYDZIAŁ HUMANISTYCZNY |
|---|---|
| Nazwa studiów podyplomowych: | STUDIA PODYPLOMOWE W ZAKRESIE REDAKCYJNO-WYDAWNICZYM |
| Nazwa studiów podyplomowych w j. angielskim: | POSTGRADUATE DIPLOMA STUDIES IN EDITING |
| Umiejscowienie studiów w obszarze kształcenia: | NAUKI HUMANISTYCZNE |
| Kierunek studiów prowadzony przez UMK związany z obszarem kształcenia: | FILOLOGIA POLSKA |
| Liczba semestrów: | 2 |
| Łączna liczba godzin zajęć dydaktycznych: | 250 |
| Łączna liczba punktów ECTS: | 30 |
| Cel studiów podyplomowych: (należy: określić, doczego przygotowują słuchaczy studia podyplomowe – z uwzględnieniem wymogów organizacji zawodowych i pracodawców; opisać uzyskiwane przez słuchaczy nowe uprawnienia i kwalifikacje zawodowe niezbędne narynku pracy) | Studia Podyplomowe w zakresie Redakcyjno-Wydawniczym umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z procesem wydawniczym (redakcja i korekta tekstu, DTP, projektowanie graficzne), funkcjonowaniem firmy wydawniczej (organizacja pracy w wydawnictwie, promocja, współczesny rynek książki) oraztechnologiami druku. Studia pozwalają nazdobycie umiejętności z zakresu najnowszych technologii w edytorstwie. Ważną część programu studiów stanowi blok zajęć z zakresu publikacji elektronicznych (typografia publikacji elektronicznych, elektroniczne formy publikacji, Open Access, estetyka stron www). Program studiów umożliwia także zapoznanie się z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania książki w świecie współczesnym (zeszczególnym uwzględnieniem przestrzeni cyfrowej i nowoczesnych ideologii znaków). Absolwent Studiów Podyplomowych w zakresie Redakcyjno-Wydawniczym zdobywa kwalifikacje związane z edytorstwem, niezbędne w wykonywaniu zawodów takich jak redaktor, korektor czy operator składu. Zdobyte podczas studiów umiejętności umożliwią absolwentowi znalezienie pracy m.in.w wydawnictwach, redakcjach czasopism, agencjach reklamowych, instytucjach kulturalnych. |
| Wskazanie związku programu studiów podyplomowych z misją i strategią Wydziału: | Program kształcenia w zakresie redakcyjno-wydawniczym wpisuje się w misję Wydziału Filologicznego UMK w punktach dotyczących kształcenia w zakresie nauk filologicznych, piśmiennictwa orazkulturoznawstwa z zachowaniem równowagi między tradycją, refleksją humanistyczną o człowieku i jego świecie a wymogami współczesności i rozwojem współczesnej cywilizacji technicznej. Program studiów realizuje także cele związane z wykorzystaniem w kształceniu (przy pełnym poszanowaniu tradycyjnych środków przekazu takich jak słowo pisane i słowo żywe) mediów elektronicznych, a także przygotowaniem absolwentów doich twórczego wykorzystania. Służy również kształceniu ludzi umiejących myśleć samodzielnie, krytycznie i twórczo. |
| Wskazanie, czy w procesie określania efektów kształcenia i rozwiązań programowych uwzględniono opinie interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych: | Proponowany program studiów powstał napodstawie wieloletnich doświadczeń w kształceniu studentów filologii polskiej w ramach specjalizacji tekstologicznoedytorskiej. Przy jego tworzeniu uwzględniono sugestie studentów i absolwentów. Program studiów, które mają charakter stricte praktyczny, ma nacelu ułatwienie absolwentom znalezienie pracy odpowiadającej ich kwalifikacjom i ambicjom. |
Efekty kształcenia dla studiów podyplomowych*
| Symbol | Poukończeniu studiów podyplomowych absolwent osiąga następujące efekty kształcenia: |
|---|---|
| Wiedza | |
| EK_W01 | Zna napoziomie rozszerzonym terminologię związaną z historią i budową książki, edytorstwem orazestetyką tekstów drukowanych i elektronicznych. |
| EK_W02 | Definiuje pojęcia związane z typografią orazredakcyjnym i technicznym opracowaniem książki, rozpoznaje techniki wydawnicze zastosowane w danej publikacji. |
| EK_W03 | Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą wszystkich etapów procesu wydawniczego (adiustacja tekstu, korekty, skład, projektowanie graficzne, druk, dystrybucja, promocja). |
| EK_W04 | Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą miejsca, roli i znaczenia typografii wewspółczesnej humanistyce. |
| Umiejętności | |
| EK_U01 | Analizuje, ocenia, integruje informacje zeźródeł pisanych i elektronicznych. |
| EK_U02 | Samodzielnie korzysta z różnych źródeł nowoczesnych technologii. |
| EK_U03 | Potrafi samodzielnie przygotować książkę dodruku (wykonać redakcję tekstu, korekty, skład i opracowanie graficzne). |
| EK_U04 | Posiada umiejętności komponowania szaty graficznej publikacji książkowych orazdruków reklamowych (z uwzględnieniem form artystycznych). |
| Kompetencje społeczne | |
| EK_K01 | Ma pogłębioną świadomość wagi typografii wewspółczesnej kulturze. |
| EK_K02 | Ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności zzakresu edytorstwa, jednocześnie rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się w tej dziedzinie. |
| EK_K03 | Potrafi pracować wzespole wydawniczym, umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma rozwinięte umiejętności organizacyjne. |
